? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

SALAM PERKENALAN

SALAM PERKENALAN
Faridah Binti Sadek, Sekolah Rendah Agama Bersepadu Daerah Pontian, Jalan Kampung Lama, 82200 Benut, Pontian, Johor. No Tel : 07-6909292

Rabu, 2 Jun 2010


Send a Teddy Gram at BlingPixie.com

Selasa, 4 Mei 2010


Make Love Letters at BlingPixie.com

BIBLIOGRAFI

1)Khairul Nizam Bin Zainal Badri (2006) Venton Publishing (M) Sdn Bhd. Menggali Ilmu Di Internet Menngunakan Enjin Carian

2)Yazid Yahaya (2009) Percetakkan ZAFAR SDN BHD , Buat Duit Dengan Blog

3)Rosli Jamal (2007) AL-AMEEN SERVE HOLDINGS.Blogger,Blog, Blogging

4)Iskandar Ab Rashid Dan Zaitun Ismail ( 2006) Venton Publishing (M) Sdn Bhd. Rakan Internet, Panduan Penggunaan Internet

5) Ibnu Ghazali Mohd Najib (2004) Jasmin Enterprise , Himpunan Kisah-Kisah Teladan Dan mutiara Kata

6) Nik Safiah Karim dll.(2004) Dewan Bahasa Dan Pustaka. Tatabahasa Dewan Edisi Baharu

7) Majlis Perwakilan MT KUSAZ (2006)

8)Shahbuddin Hashim dll(2003) PTS Publications & Distrubutor Sdn Bhd .Pedagogi, Strategi Dan teknik Mengajar Dengan Berkesan

9)Bahasa Melayu Tahun 4( 2001) Dewan Bahasa Dan Pustaka

10)Omar Abas ( 2005) Pearson Malaysia SDN BHD, Penulisan Bahasa Melayu

11)Omar Abas ( 2005) Pearson Malaysia SDN BHD, Kamus Prima Bahasa Melayu

12)Omar Abas ( 2005) Pearson Malaysia SDN BHD, Tatabahasa Bahasa Melayu

13)Omar Abas ( 2005) Pearson Malaysia SDN BHD, Pemahaman Bahasa Melayu

14) Zaiton Jusoh (2003) Penerbitan Pelangi SDN BHD Formula A Dalam Karangan Tahun 4

15)Tuan Mohd Fadlan Tuan jaafar ( 2005) Penerbitan pelangi Sdn Bhd Formula A Pemahaman Thaun 4

16)mutiarasolehah.blogspot.com

Selasa, 30 Mac 2010


Make a Lady Bug Note at BlingPixie.com

Selasa, 2 Mac 2010

Enter Fleedy.com
Fleedy.com | Send This Card | More Comments

Ahad, 14 Februari 2010

LAGU JASA AYAH IBU (AEMAN)

aeman - jasa ayah ibu

KEJAYAAN SUKAN NEGARA TAHUN 1992

PENDIDIKAN KESELAMATAN JALAN RAYA

KETABAHAN SEORANG GURU

CONTOH PIDATO SATU MALAYSIA

Assalamu’alaikum dan salam sejahtera,
Tuan Pengetua dan Guru-guru yang dihormati serta para pelajar yang dikasihi.
Saya mulakan pidato ini dengan seruan marilah kita bersyukur ke hadhrat Allah kerana telah mengurniakan kepada kita sebuah negara yang aman, bebas dan makmur.
Dengan nikmat keamanan dan kemakmuran ini, kita boleh ke sana ke mari dengan selamat; bebas mencari rezeki dan melaksanakan tugas seharian kita. Kita tidak perlu khuatir tentang ancaman di pertengahan jalan, tentang masjid dan surau yang dikepung dan dibom serta ledakan mortar dan senjata api seperti yang berlaku di sesetengah negara di dunia.
Sesungguhnya nikmat keamanan, kebebasan dan kemakmuran yang kita kecapi hari ini tidak datang begitu sahaja. Ia tidak datang secara kebetulan, melalui accident atau incident seperti perbidalan yang bulat tidak akan datang bergolek dan yang pipih tidak akan datang melayang.
Tentunya nikmat-nikmat ini diperolehi setelah adanya usaha yang bersungguh-sungguh dan semangat pengorbanan yang begitu tinggi oleh generasi yang terdahulu.
Hakikatnya para pemimpin dan pejuang tanah air yang dahulu telah mewariskan kita sebuah negara yang merdeka.
Bagi membalas jasa mereka yang terdahulu, yang pengorbanan mereka tidak terhingga besarnya dan legasi mereka yang tidak sedikit kesannya, kita patut berterima kasih kepada mereka.
Banyak cara yang boleh kita pamerkan sebagai tanda berterima kasih dan menghargai mereka yang berjasa. Antaranya ialah dengan menunjukkan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada negara ini. Melalui komitmen dan kesungguhan yang tinggi untuk berbakti kepada tanah air melalui bidang dan cara masing-masing.
Rasa tanggungjawab ini boleh kita zahirkan dengan memelihara keamanan dan kestabilan negara ini melalui pemupukan semangat persefahaman yang berterusan dan toleransi yang tinggi serta kerjasama antara kaum.
Rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum dan agama perlu menganggap diri mereka sebagai bangsa Malaysia yang berfikir dan bertindak ke arah mencapai satu matlamat. Sejajar dengan ini, perpaduan yang sedia terjalin antara kaum di negara ini perlu diperkukuhkan lagi bagi mewujudkan suasana negara yang lebih aman, maju, selamat dan makmur.
Kita bertuah kerana yang diungkapkan oleh Allah di dalam al-Quran benar-benar wujud di sini. Allah berfirman, ” Dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak untuk kamu saling mengenali antara satu sama lain. “.
Di sini ada Melayu, Cina dan India serta kaum-kaum bumiputera di Sabah dan Sarawak serta suku kaum asli di Semenanjung. Sesungguhnya kewujudan masyarakat berbilang bangsa yang ada di negara ini adalah suatu takdir yang patut disyukuri, bukanlah alasan untuk kita mencari perbezaan dan masalah yang tidak berkesudahan.
Sebaliknya masyarakat majmuk yang wujud di negara ini adalah peluang dan ruang untuk kita mencari kesamaan dan kesatuan antara kita. Perbezaan antara kita bukanlah penghalang sebaliknya adalah khazanah yang tidak ternilai harganya yang patut dikongsi bersama untuk membawa Malaysia ke arah kecemerlangan.
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung. Kaki kita berpijak di buminya yang kaya dan berdiri pula di bawah langitnya yang cerah. Di bumi waqafan ini kita dilahirkan, dibesarkan, bersekolah, bekerja, berumah tangga, mati dan dikuburkan. Tiada sebab kita membenci negara yang begitu berjasa kepada kita.Baik atau buruk inilah negara kita dan kita tidak ada kemampuan untuk lari daripadanya.
Konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri, adalah langkah yang bertepatan dengan suasana dan cita rasa rakyat. Konsep ini selari dengan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Prinsip-Prinsip Rukun Negara

1 Malaysia membawa aspirasi untuk memperbaiki hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat. Perkara asas yang perlu diwujudkan dalam semangat perpaduan adalah perasaan hormat menghormati, keikhlasan dan sikap saling mempercayai antara kaum. ‘1 Malaysia’ juga akan mewujudkan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat sebagai mana slogan YAB Perdana Menteri iaitu ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.
‘1 Malaysia’ memerlukan kepimpinan dan rakyat yang berintegriti tinggi. Sifat jujur, berkebolehan, bercakap benar, telus, ikhlas dan amanah amat penting untuk melaksanakan tanggungjawab kepada negara.
1 Malaysia juga memerlukan pemimpin yang bijak mentafsir dan memahami tugasan yang diberi. Pemimpin cemerlang dan komited sewajarnya memiliki kebolehan yang tinggi dalam merancang, mengatur strategi, menilai prestasi dan menepati masa dalam memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.
Kesungguhan dan komitmen terhadap tugas dan tanggungjawab menjadi asas atau senjata paling ampuh dalam mencapai sesuatu kejayaan. Negara memerlukan rakyat yang berdedikasi dan komited untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh iltizam, azam dan tekad demi kepentingan dan kemajuan negara.
Guru-guru dan pelajar-pelajar sekalian,

‘1 Malaysia’ bermatlamat untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan dalam kepelbagaian yang selama ini menjadi kekuatan Malaysia serta rakyatnya dan kelebihan ini akan dipelihara sebagai bekalan terbaik kita untuk menghadapi sebarang cabaran. Ia juga akan mewujudkan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat seperti yang terpamer melalui slogan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak iaitu ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.
Terdapat lapan nilai yang diterapkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam konsep ‘1 Malaysia’. Nilai-nilai murni ini diharap dapat menyatu padukan rakyat Malaysia dengan fikiran dan tindakan yang menjurus kepada satu matlamat iaitu untuk negara. Lapan nilai-nilai tersebut adalah:
1. Budaya kecemerlangan
2. Ketabahan
3. Rendah hati
4. Penerimaan
5. Kesetiaan
6. Meritokrasi
7. Pendidikan
8. Integriti
1. BUDAYA KECEMERLANGAN
Pengamalan budaya cemerlang akan membawa Malaysia ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi. Kejayaan dan pencapaian masyarakat dan negara bergantung setakat mana budaya kecemerlangan diamalkan oleh rakyatnya.
- Budaya cemerlang perlu dilaksanakan secara berterusan dengan mementingkan prestasi sebagai pengukuran tahap pencapaian atau kemajuan.
- Prinsip ketepatan menjadi elemen dalam menentukan kecemerlangan. Ketepatan menguruskan masa amat penting dalam menentukan kemajuan dan penerimaan orang lain terutama apabila berurusan dengan pihak-pihak luar negara.
- Ketepatan pengukuran, jadual penyampaian dan kualiti amat berhubung rapat bagi menentukan kecemerlangan dan kejayaan.
- Negara luar akan mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang mementingkan kualiti dan ketepatan dalam segala bidang terutama dalam sistem perdagangan dunia yang berteraskan eksport.
2.KETABAHAN
Setiap perjuangan atau pelaksanaan kerja memerlukan ketabahan dan ketekunan mereka. Perjuangan untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan negara amat memerlukan pemimpin dan rakyatnya tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan.
- Rakyat Malaysia perlu tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk kejayaan diri dan Negara.
- Penggemblengan semangat bekerja keras, dedikasi serta tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan adalah ramuan yang terbaik mencapai sesuatu matlamat.
- Ketabahan dalam menghadapi perubahan peribadi wajar dijadikan wadah bagi memperbetulkan kesilapan atau kegagalan perkara-perkara yang terdahulu.
- Kejatuhan atau kemerosotan yang dialami perlu dikaji kelemahan-kelemahan yang ada dan perlu memperbaikinya secara positif.
- Sikap mudah mengalah, kecewa dan menyerahkan kepada takdir perlu dikikis jika ingin maju dan berjaya
- Dalam menangani kegagalan, pendekatan yang berbeza dan kreatif perlu diambil bagi menghasilkan perubahan yang lebih besar dan menakjubkan
- Semangat juang yang tinggi dan berpendirian teguh perlu ada bagi mencapai kejayaan diri, masyarakat dan negara.
3. RENDAH HATI
Rasa rendah hati adalah satu sifat yang penting untuk dimiliki. Dalam Islam, rendah hati dikatakan Tawaduk’. Sifat merendah diri amat digalakkan dalam ajaran Islam begitu juga dengan budaya dan sifat masyarakat Melayu yang menghormati orang yang merendah diri.
- Merendah diri yang dimaksudkan tidak bererti kita tunduk atau mengalah dengan orang lain.
- Segala kemampuan dan kebolehan yang dimiliki tidak perlu ditunjuk dan dibanggakan dengan cara yang tidak digemari masyarakat Malaysia.
- Masyarakat Malaysia amat menghormati serta menyukai sifat merendah diri tetapi mempunyai kekuatan dalaman dan pendirian yang teguh terhadap sesuatu prinsip.
- Sikap merendah diri ini perlu bersesuaian dengan masa, keadaan dan tempat di mana kita berada.
- Apabila berada di luar negara serta berurusan dengan masyarakat luar, sikap merendah diri perlu dielakkan untuk mencerminkan kekuatan, keyakinan dan kemampuan kita sebagai rakyat Malaysia, tetapi bukan dengan cara kekasaran dan penindasan.

4. PENERIMAAN
Konsep penerimaan dan toleransi adalah dua perkara yang berbeza sama ada daripada ungkapan mahupun pelaksanaan. Penerimaan akan memperlihatkan perlakuan yang positif menerima sepenuhnya sesuatu perkara dengan hati yang ikhlas tanpa ada unsur-unsur terpaksa. Manakala toleransi pula berlaku kerana tiada pilihan lain atau secara terpaksa. Perlakuan atau sikap toleransi berlaku apabila sesuatu pihak tiada pilihan lain dan ianya diterima dengan ketidakjujuran.
- Malaysia memerlukan rakyat yang dapat menerima apa jua perkara baik dan mendapat persetujuan secara bersama.
- Penerimaan semua kaum untuk mendapatkan yang terbaik amat diperlukan bagi membina sebuah negara bangsa. Perkara-perkara yang terbaik daripada kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain perlu diterima pakai serta mendapat penerimaan daripada masyarakat negara ini.
- Semua program dan peruntukan kewangan daripada kerajaan wajar diagihkan secara adil, menyeluruh dan saksama mengikut keperluan tanpa sekatan, lapisan masyarakat, kaum, etnik, agama dan fahaman politik.
- Semua peluang seperti pendidikan, biasiswa, subsidi, bantuan kewangan dan agihan projek perlu adil mencerminkan keperluan ‘1 Malaysia’.
- Pembangunan diri tanpa mengambil mengira jantina dan latar belakang etnik sebaliknya ditentukan oleh keupayaan peribadi dan bakat seseorang.

5. KESETIAAN
Prinsip kesetiaan amat diperlukan dalam apa jua keadaan. Kesetiaan kepada Raja dan Negara adalah prinsip kedua Rukun Negara wajib dipegang erat oleh setiap rakyat negara ini tanpa berbelah bahagi. Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada negara mengatasi kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri.
- Kesetiaan kepada pemimpin atau ketua di dalam sesuatu organisasi adalah teras kepada kewibawaan, keteguhan, kejayaan, kecemerlangan dan.
- Pengikut perlu menunjukkan kesetiaan dan ketaatan kepada ketua kerana organisasi yang berpecah dan tidak setia kepada arahan ketua akan mengalami kehancuran.
- Kesetiaan akan membina kepercayaan serta menjalin satu ikatan peribadi antara dua pihak.
- Perhubungan dan ikatan yang kukuh melalui kesetiaan perlu dilakukan dengan jujur dan ikhlas terhadap perhubungan sama ada dengan kawan, keluarga atau pemimpin.
- Kritikan dan pandangan yang membina perlu diterima dalam perhubungan bagi menterjemahkan kepada kejayaan. Mengkritik secara betul terhadap kesilapan atau kekurangan adalah lambang setia kawan.
- Kritikan dalam usaha membina kekuatan perlu dilakukan dengan bijaksana dan dengan niat yang baik agar segala kelemahan dan kesilapan dapat dibaiki untuk kebaikan bersama.
- Pemimpin atau ketua sesuatu organisasi perlu menghindari sikap sombong, tidak mahu ditegur atau dikritik.
- Kesetiaan perlu disertai dengan keupayaan melaksanakan tugas dengan cemerlang.
- Nilai atau ganjaran kepada kesetiaan perlu berasaskan kepada keupayaan, pencapaian dan kemajuan yang dilaksanakan dalam setiap perhubungan.
- Kesetiaan atau perhubungan yang membuta tuli tanpa sebarang kemajuan adalah tidak bernilai. Perhubungan yang berasaskan kepada cara mengampu perlu dihindari agar tidak disalah gunakan oleh pihak yang sering mengambil kesempatan.
6. MERITOKRASI
Meritokrasi merupakan satu hala tuju yang perlu diamalkan dalam negara demokrasi bagi memastikan mereka yang layak dan memenuhi kriteria diberi peluang untuk memacu pembangunan negara.
- Dalam keadaan tertentu terdapat pihak yang kurang bernasib baik
atau ketinggalan seperti masyarakat yang tinggal di kawasan pendalaman, estet-estet dan perkampungan baru adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk membantu golongan tersebut..
- Meritokrasi menekankan persaingan secara terbuka berasaskan kriteria-kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang berjaya memenuhi kriteria-kriteria tersebut berhak dipilih.
- Dalam melaksanakan prinsip meritokrasi, pemilihan berasaskan prestasi dan budaya cemerlang akan memaksimumkan potensi Malaysia dalam semua bidang.
- Dalam aspek pemerolehan kerajaan, pemilihan syarikat untuk ditawarkan kontrak dibuat melalui tender terbuka dan syarikat yang berjaya hendaklah memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan.
- Dalam pemilihan syarikat, kontraktor, pemberi khidmat, perunding dan sebagainya wajar dilaksanakan melalui persaingan yang menitikberatkan kepada setiap pihak yang bersaing membuktikan potensi yang kecemerlangan masing-masing dan serta memberi tawaran terbaik merangkumi harga, produk, perkhidmatan dan hasil yang dijanjikan.
- Prinsip meritokrasi membudayakan masyarakat Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi/liberalisasi.
7. PENDIDIKAN
Pendidikan dan pengetahuan adalah prasyarat penting untuk mana-mana negara mencapai kejayaan. Kekuatan dan ketahanan adalah berasaskan kepada masyarakat yang berpendidikan dan berpengetahuan mengatasi kekuatan ketenteraan.
- Negara perlu memiliki masyarakat yang mengutamakan pendidikan dan pengetahuan dari segala-galanya.
- Budaya membaca berupaya melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai minda yang sentiasa terbuka.
- Sekolah aliran kebangsaan telah ditakrifkan semula untuk memasukkan sekolah vernakular.
- Semua aliran, sama ada sekolah kebangsaan , sekolah Cina dan sekolah India hendaklah sentiasa mencari peluang berinteraksi dengan mengadakan aktiviti bersama.
- Kurikulum yang dibangunkan untuk ketiga-tiga aliran hendaklah menekankan nilai-nilai bersama yang perlu dipupuk untuk membentuk satu Malaysia.

8. INTEGRITI
Adalah penting bagi sesebuah kerajaan untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat. Kepercayaan dan keyakinan diperoleh melalui nilai-nilai integriti. Nilai ini perlu diamalkan oleh semua pihak daripada pemimpin sehingga semua peringkat tanpa mengira kedudukan.
- Bersikap jujur terhadap sesuatu tindakan dan percakapan.
- Bercakap benar walaupun perkara yang disampaikan itu pahit dan sukar diterima.
- Berusaha memperbaiki kesilapan. Setiap perkara atau tindakan yang gagal atau salah perlu diperbaiki bagi mendapatkan hasil yang sempurna.
- Menepati janji dan masa adalah sifat mulai yang dituntut dalam agama Islam. Memungkiri janji boleh mengikis kepercayaan dan kesetiaan.
- Menerima kritikan dan teguran dengan hati yang terbuka walaupun perkara ini sukar diterima oleh sesetengah pihak. Segala kritikan dan teguran perlu dijadikan iktibar dan panduan untuk membetulkan kesilapan dan kesalahan yang dilakukan
- Kelayakan dan kemampuan perlu diberi keutamaan tanpa sebarang kepentingan atau melalui saluran tidak sah.
- Mengetepikan kepentingan peribadi dalam segala tindakan dan perlakuan. Kepentingan negara perlu diletakkan mengatasi segala kepentingan lain. Sifat ingin mengutamakan diri, keluarga dan kelompok tertentu perlu dijauhi.

Guru-guru dan pelajar-pelajar sekalian,
Kini kita berada di era DS Mohd Najib Tun Abdul Razak. Beliau telah melalui beberapa zaman bermula zaman pembangunan oleh bapanya, zaman ketegasan dan kemajuan luar biasa oleh Tun Dr Mahathir dan era sentuhan kelembutan oleh Pak Lah. Beliau tidak membuang mereka, tidak juga memakai semuanya. Beliau dengan penuh hormat menerima mereka sebagai guru, bapa dan pemimpin yang berjasa.
Beliau lebih bertuah kerana dapat mengadun semua pemikiran dan cara gaya pemerintahan yang diwarisi daripada bapanya dengan tiga pemimpin sebelum beliau. Maka dengan gaya yang tersendiri beliau mengemukakan gagasan Satu Malaysia: Rakyat Didahulukan Dan Pencapaian DiUtamakan.
Kita tidak dapat mengelak daripada menerima adanya perbezaan bangsa, agama, warna kulit dan bahasa. Namun kita tidak boleh mengelak yang kita berkongsi sebuah negara, iaitu Malaysia. Kita ibarat sebatang pokok yang sama-sama menegak dan menjulang. Tiada bahagian pokok yang lebih hebat daripada yang lain.
Tanpa satu sahaja bahagian, tidak mungkin pokok itu dapat tumbuh subur menjulang awan. Sebatang pokok adalah analogi Satu Malaysia. Kita boleh berbeza dalam beberapa perkara, tetapi kita tidak boleh berpecah hanya disebabkan wujudnya perbezaan itu. Sesungguhnya kita tidak ada negara lain, inilah satu-satunya negara yang kita ada.Kita dalam 1Malaysia.
Tuan-tuan dan puan-puan,
Kesimpulannya, Konsep ‘1Malaysia’ diharapkan akan membawa aspirasi untuk memperkukuhkan hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat sebagaimana kehendak prinsip Rukun Negara. Perkara yang perlu diwujudkan dalam semangat perpaduan adalah perasaan hormat menghormati dan sikap saling mempercayai antara kaum. Rakyat perlu memahami dan mengamalkan bahawa segala tindakan perlulah mengutamakan kepentingan negara.
Semua kaum perlu menganggap bahawa mereka adalah bangsa Malaysia di mana segalanya perlu dinikmati secara bersama. Malaysia adalah negara kita di mana tidak ada masyarakat atau kaum yang akan dipinggirkan daripada menikmati pembangunan dan pembelaan daripada kerajaan.
Nilai-nilai murni ini diharap dapat menyatu padukan rakyat Malaysia dengan fikiran dan tindakan yang menjurus kepada satu matlamat iaitu untuk negara. Melalui konsep ‘1 Malaysia’ ini tidak akan wujud perasaan tidak berpuas hati kepada mana-mana kaum kerana semua rakyat adalah Bangsa Malaysia dan Rakyat Malaysia yang mempunyai satu hala tuju dan cita rasa untuk bersama memajukan negara.

GAYA BAHASA YANG TERDAPAT DI DALAM BAHASA MELAYU

Konsep Gaya Bahasa

Keris Mas (1988)= cara atau ragam bahasa yang
digunakan, khususnya dalam tulisan atau karangan
Nik Safiah ( 1988) menyatakan bahawa gaya bahasa
bermaksud cara mengungkapkan bahasa, iaitu cara bertutur dan menulis

Gaya bahasa dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti penguasaan kosa kata, kepekaan terhadap nada-nada yang ada pada bahasa serta di dalam struktur dan keseimbangan ayat-ayat yang dihasilkan.

Cntohnya :
Sebuah karya yang dihasilkan mengandungi banyak unsur bahasa perlambangan akan menghasilkan gaya yang berbunga-bunga.
Di dalam sebuah laporan pula ia melakukan satu penyelidikan saintifik yang jelas, terus terang, penuh dengan fakta dan memiliki bentuk gaya bahasa yang tersendiri.

Kesimpulannya :
Walau apa pun gaya yang digunakan, hasilnya akan terpancar di dalam perkataan yang dipilih.,ayat yang dibina, dan perenggan-perenggan yang dihasilkan. Kesemua ini ditentukan oleh susunan perkataan, tanda bacaan atau pada jenis ragam ayat yang digunakan

Gaya bahasa terbahagi kepada dua iaitu ;

Bahasa lisan
Tulisan ( prosa dan puisi )

Gaya lisan
Gaya bahasa yang digunakan untuk bercakap.
Za’ ba (1965) membahagikan gaya lisan itu kepada gaya mulut, gaya yang digunaka oleh orang melayu apabila bercakap dengan orang melayu dan bahasa pasar, apabila orang melayu bercakap dengna orang yang bukan melayu seperti India, dan Cina.
Ciri-ciri utama cakap mulut ialah susunan ayatnya mudah, ayat-ayat ringkas, perkataan terpotong-potong dan kadang-kadang perkataan yang digunakan tidak terdapat dalam bahasa tulisa

Contoh :
Gaya cakap mulut
“ Adik! Mama tak suka macam tu....... tak baik lokek
“Ma, kata cikgu Angah kan, orang lokek Tuhan tak suka.”
Contoh:
Bahasa pasar
“Dulu bulan encik belum kasi,ini bulan juga belum.Sekarang bulan madu habis, apa macam?”

Gaya tulisan
Cara bahasa yang digunakan dalam karangan, dan penulisan.
Nik Safiah Karim (1988), gaya tulisan memperlihatkan ciri-ciri kesempurnaan yang memntingkan usur-unsur morfologi dan sintaksis

Contoh :
Rencana
Ilmiah
Berita


Bahasa kiasan

Za’ba =bahasa yang menyatakan sesuatu perkara yang mengkiaskannya kepada perkara lain, sama ada dengan menyebut atau tidak bandingan diantaranya.Bahasa ini juga merupakan ungkapan pengucapan yang halus dan dapat meningkatkan imej seseorang apabila menggunakannya.

Jenis bahasa kiasan

Kiasan asal= kiasan yangmenyebut bandingan secara terang-ternagan
Contoh :
Matanya bersinar seperti bintag timur

Kiasan berpindah = kiasan yang tidak menyebut bandinagn, sebaliknya memindahkan perkara yang dimaksudkan kepada bandingan sahaja.

Contoh jenis kiasan berpindah
Kiasan bersandar : mandi kerbau ,
Kiasan terus: ayam tambatan
Kiasan berangkap:sebab mult santan binasa
Sebab mulut badan binasa
Kiasan berbunga: selimut kemalasan
Kiasan pemanis: buang air besar
Kiasan melompat: mata pena lebih tajam daripada mata pedang
Kiasan melarat: mangarang bunga







Ragam Bahasa

Ragam bahasa yang boleh kita gunakan untuk menyampaikan sesuatu hasrat dalam pelbagai situasi. Penggunaan sesuatu ragam bahsa adalah mengikut konteks dan bersesuiann pula dengan orang yang terlibat dalam interaksi tersebut. Hal ini bermakan sesutau perbincangna bukan sahaj diinterprestasikan menurut apa-pap yang tersurat bahkan yang tersirat.
Di smping bahasa yang digunakan, nada atau intonasi suara, turun naik suara, dan pengulangan kata-kata tertentu juga memainkan peranan penting. Unsur-unsur ini hadir kerana bahasa mempunyai banyak ragam dan neka ragam inilah yang membezakan pertuturan setiap penutur

Jenis-jenis Ragam bahasa

Bahasa pembenar

Ilah mengiyakan atau mengesahkan sesutau keternagn atau kenyataan. Ini bermakana kata pembenra ialah kata yang digunakan untuk mengesahkan sesuatu pernyataan.Contoh kata pembenar ialah ya, benar dan betul. Ayat yang boleh dibina berdasarkan kata-kata tersebut adalah berbentuk ayat penyata.

Kata pembenar juga digunakan untuk menjawab atau menegsahkan sesutau kenyataan dalam ayat tertutup.Kta pembenra juga digunakan dalam ayat seruan

Contoh:
“Ya, itulah yang saya mahu.”

Bhasa nafi
Menafikan sesutau bererti menolak , menidakkan , tidak mengakui dan menyangkal. Dalam bahasa melayu, perkataan yang menandai penapian ialah seperti tidak bukan, belum tentu, tidak mungkin, belum diketahui dan sebagainya

Contoh :
“ Bukan senang hidup dirantau orang.”


Bahasa Templak

Rganm bahsa yang menggunakan kata-kata cela yang keras dan pedas dengan tujuan untuk membangkitkan keburukan atau kesalahan yang sudah-sudah oleh orang tertentu

Za’ba menyifatkan bahasa tempelak sebagai hendak memulangkan paku buah keras atau membalikkan cakap kepada orang yang tidak mendengar nasihat setelah berlaku sesuatu perkara yang tidak diingiani akibat tidak mendengar nasihat yang diberikan pada awal-awalnya lagi.

Bhasa tempelak ini berlaku kerana sikap sesetengah orang yng pda mulanya tidak kuasa untuk bertengkar bersikap merendah diri dan suka menyimapan sesutau perasaan dalam diri sendiri.

Contoh :
“waktu kau mewah dulu, kau tidak beringat untuk menyimapan duit. Sekarang apa dah jadi ? Duit simpanann tidak ada, apa yang hendak kau makan ?”


Bahasa Sindiran

Sindiran ialah perkataan yang digunakan untuk menagatai, mengeji, mengejek dan mencela seseorang tetapi tidak dengan terus terang. Bhasa yang digunakan tidak disebut dengan tepat , hanya disinggung atau dikias-kiaskan kepada perkara yang lain kerana tidak mahu disebut secara terus terang.Orang yang disindir akan terasa sekiranya ia faham akan maksud sindirana tersebut
Semua belaku secara tidak terus terang dan engan tujuan tidak mahu melukakan hati orang lain secara langsung. Dengan menggunakan susunan kata yang teratur dan bahasa yang beragam, sindiran dapat berperanan dalam menyedarkan orang yang disindir

Contoh :
‘ sipaa makan cili dialah terasa pedasnya.”

Bahasa menggiat
Za’ba mengtakrifkan bahasa menggiat sebagai ragm yang tidak tepat, seakan-akan sindiran juga tetapi tidak berkias. Maksud kata-kata yang diucapakn itu sekadar mengusik, kadang-kadang untuk bersenda sahaja dan adakalanya bersungguh-sungguh betul sehingga boleh menerbitkan perasaa malu orang yang kena giat

Contoh:
‘Amboi, besarnya hati teman kita ni, nak jadi pensyarah konon!’


Bahasa mengejek
Bahasa yang digunakan untuk berkata kepada seseorang atau kumpulan orang menggunakan perkataan yang tepat. Gaya bahasa yang digunakan menunjukkna keburukannya serta mempermainkannya dengan tujuan menampakkan kebodohan orang tersebut. Atau mensiakan-siakan hasratnya supaya ditertawakan oleh orang lain. Biasanya orang yang ditujukan kata-kata itu akan berasa marah atau sakit hati kepada orang yang mengejeknya

Contoh :
‘ Cakap sahaja hendak tolong orang miskin, tetpi yang dapat bantuan, pinjaman, malahan biasiswa dan dihantar belajara keluar negeriu ialah anak-anak orang berada.”

Bhasa terbalik

Ungkapan yang berlawanan daripada maksudnya tetapi orang yang masih dapat difahami.
Contohnya:
‘ ha buat apa kamu balik? Elok tidur sahaj dipadang itu. Jangan balik-balik lagi kerumah .”


Bahsa herdik

Ragam bahasa yang digunakan untuk memakihamun atau untuk menengkig seseorang terutamanya orang yang tidak disukai. Intonasi atau nada suara yang digunakan adalah tinggi dan keras. Perasaan marah yang dimaksudkan digambarkan melalui perkataan yang dituturkan selain gambaran melauli perbuatan mimik muka dan tingkah lakuk yang ditujukan kepada seseorang kerana perbuatan dan perilaku yang kurang disenangi

Za’ba (1965)

Menagtakan bahawa bahasa herdik seakan-akan bahasa tempelak juga tetapi tujuannya adalah untuk menytakan kesalahan pada masa itu, bukannya pada masa silam. Bahasa herdik merupakan kecaman ataiu gamabaran rasa marah dengan tidak berselindung atau secara erbuka kerana orang yang dilawan bercakap itu melakukan kesalahan. Bahasa ini dilafazkan seakan-seakan mengejek dan berharap orang yang mendengar faham akan maksudnya

Contoh :iada kerja, melalak pula

“ lebih baik awak keluar dari rumah ini. Sudahlah t iada kerja, melalak pula tu. Memekak sahaja....”

Bahasa melampau atau kasar

Ragam bahasa melampau ialah bahas ayang digunakan oleh seseorang secara brlebih-lebihan. Contohnya kalau kiat memarahi seseorang, tidak cukup dengan kita mengherdik, menyindir atau menempelak, tetapi juga memaki hamun atau mengada-ngadakan sesutua sematmata untuk menjatuhkan maruah atu memalukan orang itu. Tindakan yang berleih-lebihan itu disebut sebagai melampau

Contoh:
“ Dia itu dahlah badan macam gajah, otak macam lembu, pemalas pulak tu.’

Bahasa ingkar
Bahasa yang ingkar ialah bahasa yang disusun secara pertanyaan tetapi bukannya pertanyaan yang meminta dijawab oleh pendengar. Pertanyaan itu seolaholah mengejek kerana hendak menguatkan benarnya menguatkan benarnya jawapan jawapan yang sudah diketahui atau tyang maksudnya sudah tentu.

Contoh
“ Hendak membiarkan pihak kilang itu mencemarkan alam sekitar? Sampai bilakah kita hendak melihat kampung halaman kita dicemari.”

Bahasa naik

Menurut Za’ba (1965 )
Bahasa aik ialah satu ragam bahasa yang bertujuan membawa emosi pembaca secara beransur-ansur dari persoalan yang kendur kepada persoalan yang lebih tegang

Dengan menggunakan bahasa naik seseorang penutur atau penulis tidak terus mengungkapkan tujuan yang sebenar.
Perbicaraan akan dimulai dengan persoalan yang berkaitan. Namun persoalan tersebut tidak gamabatran kepada persoalan yang seterusnya dan sedikit demi sedikit akan menjelaskan maksud sebenar

Contoh :

‘Sudahlah seklah kerajaan sediakan, gaji guru-guru pun kerajaan yang membayarnya, buku-buku sekolah pun kerajaan yang sediakan, bukan itu sahaja, baju dan kasut pun kerajaan sediakan.’


Bhasa turun

Bahasa yang menggambarkan satu permulaan yang penuh ketegangan atu klimaks, dan kemudiannya mulai turun sedikit demi sedikit dan akhirnay kembali kepada keadaan yang normal. Pada hari ini bahasa turun masih digunakan bukan sahaja sebagai alat hiburan, sindiran, dan komunikasi lisan, tetapi juga digunakan meluas dalam bidang penulisan kreatif

Contoh :

Malang benar nasibnya, mula-mula rumahnya dianda banjir, barang-barang yang ada dicuri orang pula, kemudian orang gajinya pula melariakn diri, akhir sekali kucing kesayangnya dilanggar kereta.

Bahasa besar
Bahasa besar atau melampau berlaku apabila seseorang sengaja memperbesarkan keterangan tentang sesutau perkara. Ebolehan atau fizikal sesorang. Ragama bahasa begini banyak terdapat dalam hikayat-hikayat melayu lama seperti cerita-cerita penglipu laraContohnya ketika mengisahkan perwatakan seseorang puteri pengisahnya amat menakjubkan seperti pipinya pauh dilayang dan bibirnya elima merkah.Gya bahasa yang digunalan untuk menunjukkan seorang gadis kayangan yang tidak terperi cantiknya

Dalm laras bahasa iklan juga menguunakan bahasa besra untuk menunjuknna kehebatan dan ketinggian mutu barangan dan perkhidmatanyya yang hendak ditawarkan kepada pengguan
Cononhnya:
Ratap tangisnya boleh meruntuhkan langit

Bahasa kecil
Bahadsa yang menyifatkan satu perkara kecil dengan tujuan untuk merendahkan diri. Dalam masyarkat melayu bahasa kecil banyak digunakan dalam kehidupan seharian.Penggunaan bahasa kecil ni menggambarkan bagaimana anggota dalam masyarakat melayu menjaga hubungna sesaman sendiri apabila saling berkomunikasi. Ini dapat digambarakan keharmonian anggota masyarakat dan penghormatan dalam sesenuah komuniti

Contoh

Teriamlah hadiah yang tidak seberapa ini

Peribahasa
Za’ba mentakrifkan peribahasa sebagai susunan cakap yang pendek, yang telah lekat di mulut orang ramai sejak zaman-berzaman.
Susunan bahasa yang indah dan mearik diturtutkab oleh orang melayu terutama sejak bebrapa lama dahulu. Peribahasa lahir daripada rasa dan pengalaman hidup yang ditempuh ileh masyrakat melayu lama.Peribahsa juga melambnagkan perwatkan sesuatu masyrakat
Peribahasa mengandungi nasihat dan menjadi teadan pengajaran dan perbandingan kepada masyrakat dalam meneruskan kehidupan harian mer ka
Peribahasa dikatakan berasal daripada pertuturan cerdik pandai hasil renungan mereka terhadap sesuartu kejadian.

Simpulan bahasa
Perkataan atau kelompok kata yang tertentu uuntk menunjukaan sesuatu maksud yang berlainan daripada erti yang sebenar. Kamus Dewan mentakrifkan simpulan bahasa adalah rangkaian perkatan yang mempunyai maksud yang tersirat di sebalik yang tersurat

Contoh “
Ringan tulang
Tangkai jering

Perumpaman
Perataan yang digunakan untuk membandingkan sesuatu dengan sesuatu yang lain dengan menggunakna perkataan seperti, umpama, laksana, macam dn bagai

Conoh :
Seperti bangau kasihkan kerbau
Umpama cincin dengan permata

Pepatah

Za’ba (1965)
Peptah ialah perkataan yang pendek-pendek dan terkerat-kerat susunannya, ungkapan bahasa yang padat dan ringkas
Kata-kata tersebut memberi pengajaran dan nasihat.
Ada juga orang menyamakan pepatah dengan bidalan atau perumpamaan. Walaupun begiti za’ba menyatakan perbezaan . Pepatah lebih memberatkan tentang sifat ringkasya, bijak perkataanya dan benar pengajarannya

Contoh ;
Naka kaya berdikit-dikit, nak ramai bertabur-urai


Bidalan
Di dalam Bahasa Melayu (2002) Penerbit Fajar Bakti mengatakan bahawa bidalan ialah sejenis peribahasa yang maknanya selapis sahaja, iaitu apa yang dikatakan itulah yang dimaksudkan.
Bidalan ialah kalimat-kaima singkat yang mengandungi sesuatu yang membayangkan sindiran dan kiasan daripada hasil ciptaan masyarakat melayu. Bidalan menjadi sebutan orang sebagai perbandinagn, teladan dn pengajaran

Contoh:
Biar lambat asalkan selamat

Perbilangan
Menurut Za;ba perbilangan ini seakan-akan bidalan dan pepatah, hanya berbeza sedikit dari segi bentuk susunanya.
Ikatan puisi yang menyatakan adat lembaga khususnya masyarakat yang mengamalkan adat pepatih terutamanya di Negeri Sembilan. Dalam adat pepatih peribahasa ini disebut sebagai perbilangan kerana cara menyebutkan puisi itu seolah-olah seperti membilang. Perbilangna merupakan peraturan atau perundangan hidup pemakainya atau masyarakatnya

Contoh ;
Bulat air kerana pembetung
Bulat manusia kerana muafakat

Lidah pendeta
Dicirikan oleh ayat yang mengandungi unsur hemah atau kebijaksanaan. Maknanya mudah difahami, tetapi jika direnung maknanay lebih luas lagi. Menurut Za’ba (1965) lidah pendeta tidak terkenal dan terpakai oleh orang ramai. Lazimnya lidah pendeta dipetik daripada buku dan sastera atau daripada percakapan orang yang bijak-bijak

Contoh “
Tidak ada kursus kilat untuk menjadikan seseorang itu waras serta cerdik sekelip mata
(Hussein Onn, Seribu Satu Malam )


Tamsil

Misalan yang dalamnya terkandung pengajaran tentang sesuatu perkara. Dalam kesusasteraan tamsil bermaksud misalan berkias, pepatah, bidalan atau pengumpamaan dan ibarat yang memberikan teladan, pengajaran dan asebagainya. Tamsil juga merupakan sejenis kiasan yang membuat perbandingan dengan terang sama ada dalam bentuk yang ringkas atau panjang. Biasanya tamsil mengandungi pengajaran dan teladan yang dapat menjadi oanduan padapendengar atau pembacanya

Contoh :
Jangan ikut resmi ayam,
Bertelur sebiji riuh sekampung


Ibarat

Mempunyai makna berlapis dan sering digunakan untuk menyndir. Biasanya perkataan ibarat itu sendiri digunakan sama ada pada awal atau pun pada tengah ungkapannya

Contoh ;
Ibarat bunga, sedap dipakai, layu dibuang.
Ibarat ungguk rindukan bulan










Ayat majmuk pancangan
Ayat majmuk pancangan ialah ayat majmuk yang terdiri daripada satu ayat induk atau ayat uatam dengan satu atau beberapa ayat kecil atau klausa kecil lain yang dipancangkan didalamm ayat induk dan menjadi sebahagian daripada ayat induk itu. Ayat atau klausa induk dapat berdiri sendiri, tetapi ayat atau klausa kecil tidak.
Dlam bahasa melayu terdapat tiga jenis ayat majmuk pancangan yang ditentukan oleh cara pembentukkannya dan jenis ayat yang dipancangkan .
Jenis-jenis itu ialah :

Ayat majmuk pancangn relatif
Ayat majmuk pancangan komplemen
Ayat majmuk pancangan keterangan

AYAT MAJMUK PANCANGNA RELATIF

Ayat majmuk jenis ini dikenali dengan kata hubung relatif yang, yang digunakan untuk memancangkan klausa kecil ke dalam klausa induk. Contohnya:Saya menbaca buku yang ditulis oleh Keris mas

Ayat di atas terdiri daripda dua klausa, iaitu
a) Saya membaca buku ( klausa induk )
b) (buku ) ditulis oleh keris mas.

Klausa (b) yang dipancangkan ke dalam klausa (a) mempunyai subjek yang sama (buku ) dengan objek dalam klausa (a). Apabila ayat (a) dan (b) dicantumkan, perkataan buku dalam klausa kecil digugurkan dan digantikan dengan kata hubung relatif yang. Proses ini dapat digambarkan seperti berikut :

Langkah pertama : saya membaca buku + buku ditulis oleh keris mas
Langkah kedua : Saya membaca buku + buku ditulis oleh keris mas
Langkah ketiga : Saya membaca buku yang ditulis oleh keris mas

Contoh ayat lain
Dia mengambil baju yang berwarna biru
Lelaki yang baru tiba itu abang Ali
Taklimat yang disampaikan oleh pengurus syarikat itu sungguh menarik

Perhatian ;
Dalam ayat (2) klausa kecil dipancangkan ke dalam predikat ayat, dan bertugas sebagai objek. Sebaliknya dalam ayat (3) dan (4) kalusa relatif dipancangkan ke dalam subjek ayat


AYAT MAJMUK PNCANGNA KOMPLEMEN

Ayat majmuk ini ialah ayat yang terdiri daripada klausa induk dengan kalusa kecil dipancangkan untuk melengkapi kata kerja dalam ayat induk. Beberpa kata hubung digunakan lazimnya untukmencantumkan kalusa kecil dengan klausa induk. Yang palng lazim ialah bahawa dan untuk seperti yang digunakan dalam contoh-contoh berikut

Wanita itu mengatkan bahawa suaminya tidak ada dirumah
Tentulah tidak wajar untuk mereka mendirikan rumah dikawasan itu

Jika dianalisis ayat (1) terdiri daripada dua klausa iaitu (a) Wanita itu mengatakan (sesuatu ) yang merupakan kalusa induk dan (b) Suaminya tidak ada di rumah, Yang merupakan klausa kecil yang berfungsi sebagai unsur yang melengkapi kata kerja transitif mengatakann. Kedua-duanya klusa ini dicantumkan dengan kata hubung komplemen bahawa
Demikinan juga, dalam ayat (2) terdapat kalusa induk (a) (sesuatu 0 tentulah tidak wajar dan klausa kecil (b) mereka mendirikan rumah dikawasan ini. Kedua-dua kalus ini dicantumkan denag kata hubung komplemen untuk.


Jenis ayat komplemen
Ayat komplemen frasa nama
Ayat komplemen frasa kerja
Ayat komplemen farasa kerja

Ayat komplemen farsa nama

Frasa nama boleh menduduki empat tempat dalam ayat iaiutu sebagai subjek, predikat, objek tepat dan objek sip. Tetapi ayat-ayat komplemen jenis frasa nama hanya dapat menduduki dua tempat, iaitu sebagai ayat komplemen frasa nama subjek dan sebagai ayat komplemen frasa nama objek tepat.

Contohnya :

Ayat komplemen farasa nama
 Bahawa Islam menjaminkan keadilan memanglah jelas
 Untuk dia mendapat tempat pertama dalam peperiksaan itu memang susah
 Dakwaan bahawa ali menipu tidak benar

Ayat komplemen frasa nama objek tepat
 Rakan asaya menafikan bahawa dia terlibat dengan kejadian itu
 Kami mengakui bahawa peristiwa itu tidak patut berlaku
 Baerita itu menyebut bahawa serama 200 orang telah terselamat

Ayat komplemen frasa kerja
 Para peserta kursus berpendirian bahawa ujian yang diberikan amat sesuai
 Mereka berharap bahawa kursus tersebut telah membawa manfaat
 Pihak pentadbiran bersetuju bahawa cadnagn itu sangat baik

Semua kata kerja dalam klausa induk terdiri daripada kata kerja tak transitif


Ayat komplemen frasa adjektif
Saya sangat yakin bahwa rancangan itu akan berjaya
Mereka amat sedar bahawa cadangan itu mungkn akan di tolak
Para pelajar percaya bahawa usaha mereka akan membuahkan hasil


Dalam semua ayat komplemen kata hubung komplemen bahawa boleh digugurkan tanpa menjejaskan makna atau kegramatisan ayat. Kedua-dua ayat berikut, msalnya adalah betul

Contoh

Saya sangat yakin bahawa rancangan itu akan berjaya
Saya sangat yakin rancangan itu akan berjaya

Perhatian :
Perhatikan bahawa ialah kata hubung komplemen dan tidak boleh ditukar ganti dengan kata hubung relatif, yang. Ayat berikut, misalnya, tidak dianggap baku

“Saya yakin yang rancangan itu akan berjaya

Ayat majmuk pancangna keterangna

Ayat majmuk jenis ini ialah ayat majmuk yang terdiri daripada satu klausa induk dan satu klausa kecil atau lebih yang berfungsi sebagai keteranagn kepada predikat.

Contoh :
Imran telah besar semasa saya meninggalkan kampung itu
Saya akan berpuasa tujuh hari sekiranay saya berjaya dalam ujian itu

Jika dianalisis ayat pertama, kelihatan bahawa klausa induknya ialaha (a)Imran telah besar, manakala klusa kecil keteranagn ialah (b) saya mennggalkan kampung itu. Kedua-dua kalusa ini dicantumkan dengan kata hubung keterngan semasa

Demikian juga, dalam ayat kedua, klausa induknya ialah (a) saya akan berpuasa tujuh hari dari klausa kecil keterangan (b
) saya berjaya dalam ujian itu. Kata hubung keteranagn yang menghubungkan klausa induk dengan kalusa keternagan ialah sekiranya

Perhatian :
Lazimnya kalusa induk mendahului klausa keterangan. Namun begitu, klausa keterngan boleh hadir di hadapan klausa induk Ayat (1) dia atas, mislanya, boleh juga menjadi ayat (1a) yang berikut

Semasa saya meninggalkan kampung itu, Imran telah besar

Apabila ini berlaku, koma(,) lazimnya hadir selepas klausa kecil

Jenis Ayat Keterangan

Ayat-ayat keternagan berfungsi memberikan huraian lanjut kepada kata kerja ayat induk. Bergantung pada jenis kata hubung yang digunakan dan maksud yang terkandung di dalamnya, terdapat sembilan jenis ayat majmuk keternagan seperti yang dihuraikan dibawah

Ayat keterngan musabab
Keterangan musabab ialah unsur yang menerangkan sebab berlakunya sesuatu kejadian atau perbuatan. Kata hubung keternagan musabab ialah kerana, lantaran, dan oleh sebab

Contohnya :
Mereka berjaya kerana mereka berusaha
Lantaran bermain mercun buatan sendiri, Jamil kehilangan dua batang jarinya
Dia kalah dalam pertandingan itu oleh sebab lawannya lebih cekap

Ayat keterngan akibat
Keteranagn akibat ialah unsur yang menerangkan kesan atau hasil sesuatu perbuatan. Kata hubung keternagan akibat ialah hingga dan sehingga

Contohnya :

Ia bersorak sungghu kuat hingga serak tekaknya
Mereka mencuba sedaya upaya sehingga tercapai cita-cita mereka

Ayat keternagna syarat
Keterangan syarat ialah unsur yang menerangkan tuntutan yang mesti dipenuhi. Kata hubung keternagan ialah sekiranya, andai kata, jikalau, jika dan harus

Contohnya;
Andai kata kita gagal, kit akan mencuba lagi
Mereka akan terus berjuang sekiranya diperlukan oleh negara dan bangsa
Jika diizinkan Tuhan, kami akan datang lagi

Ayat keternagna waktu
Keterangan waktu ialah unsur yang menerangkan masa sesuatu perbuatan atau kejadian. Kata hubung keternagn waktu ialah sejak, semenjak, setelah, sewaktu, semasa, semnetara, tatkala dan ketika

Contohnya :
Serangan ke atas musuh dibuat setelah semua rancanagn tersusun
Sementara menanti padi masak, petani itu menanm jagug
Ttatkla hujan renyai-renyai mereka berlepas dengan bas

Ayat keternag pertentangan

Keternagn pertentangan ialah unsur yang menerangkan sesuatu perbuatan atau kejadian yang berlawanan. Kata hubung keternagna pertentangan ialah walaupun, meskipun, kendatipun, biarpun, walaubagaimanapun, namun, sekalipun,dan sedangkan

Contoh :
Meskipun hujan mula turun, perlawanan itu masih diteruskan
Mereka tetp meneruskan perjalanan biarpun cuaca semakn buruk
Sekalipun dia sudah berumur, dia masih ingin belajar

Ayat keterngan harapan
Keterngan harapan ialah unsur yang menerangkan sesuatu perbuatan atau kejadian yang dihajtai. Kata hubung keternagan harapan ialah supaya, agar, semoga, mogamoga dan kalau-kalaun

Contohnya ;
Kita mesti beriktiar agar tecapai cita-cita
Supaya semua orang dapat mendengar, ceramah itu dipindahkan ke dewan besar
Cuba bertanya kepada pemuda itu kalau-kalau dia tahu jalan ke rumah Pak Ali.

Ayat keternagn cara
Keteranagn cara ialah unsur yang menerangkan gaya atau kaedah seauatu perbuatan atau kejadian berlaku. Kata hubung keternagn cara ialah dengan

Contohya
Pekerja kilang itu dibawa ke dewan pameran dengan menggunakan bas

Ayat keternagn tujuan
Keternagn tujuan ialah unsur yang menerangkan maksud bagi sesauatu pebuatan atau kejadiab. Kat hubung keterngan tujuan ialah untuk , demi dan bagi

Contohnya :
Kta hendaklah jimat berbelanja untuk menjaga keadaan kewangan kita
Demi kebakaikan semua pihak marilah kita berkerjasama
Mereka berusaha sedaya uapaya bagi menjayakan rancangan tersebut

Ayat keterngan perbandinagn
Keterangna perbandingan ialah unsur yang menernagkan kejadian yang menjadi persamman . Kta hubung keterngan perbandingan ialah seperti macam, seolah-olah, seakan-akan, ibarat, bagaikan dan bak

Contohnya :
Dia kebingunagn seperti rusa masuk kampung
Pemuda itu sentiasa menagelamaun macam pungguk menrindui bulan
Orang ramai bersorak sekan-akan halilintar membelah bumi

KERTAS KERJA UNTUK KEGIATAN PROGRAM NILAM

KERTAS KERJA
BULAN MEMBACA (NILAM)
SEK.KEB SERI SINARAN TAMPOK



Pendahuluan

Sambutan Bulan Membaca 2009 Pada Setiap Julai Setiap Tahun Sememangnya Amat Bermakna Dan Pss Tidak Terkecuali Untuk Membuat Persiapan Dan Menyambut Seruan Kerajaan Berkaitan Kempen Tersebut. Seperti Mana Yang Diwar-Warkan Di Kaca Televisyen Kempen Bulan Membaca “ Membaca Gaya Wawasan “ Sememangnya Sangat Dinanti-Nantikan Oleh Warga Sksst Amnya Dan Warga Pss Khasnya.

Rasional
Budaya Membaca Memang Patut Dipupuk Dan Ditanam Dikalangan Warga Kita. Membaca Sememangnya Menjadi Satu Kemestian Jika Ingin Mendapatkan Ilmu. Sebagai Rakyat Yang Cintakan Negaranya, Kempen Dan Seruan Kerajaan Tidak Seharusnya Sepi Begitu Sahaja.

Objektif;
1) Merasakan Diri Dihargai Dan Menikmati Erti Kejayaan Yang Sebenar Selepas Bertungkus Lumus Dalam Bidang Yang Mereka Ceburi.
2) Menambahkan Keyakinan Mereka Untuk Menempa Kejayaan Dan Kecemerlangan Di Masa Hadapan
3) Menjadikan Motivasi Supaya Lebih Menghargai Sesuatu Yang Diberi Dan Yang Diperolehi.



Sumber Kewangan;
Tidak Memerlukan Belanja

CONTOH RENCANA

SEGALA DOA DAN PENGHULU AYAT AL-QURAN
FARIDAH BINTI SADEK

Kita sering berdoa, memohon restu Illahi dengan memulakan satu ayat yang sering kita bibirkan dan mengangggap ianya satu zikir iaitu ayat suci kursi yang memberi makna yang amat mendalam kepada si pembacanya supaya apa yang kita kerjakan akan mendapat hasil tanpa dipengaruhi oleh sang penghasut iaitu syaitan yang direjam serta nafsu kita sendiri.
ALLAH S.W.T, Tiada Tuhan, Melainkan Dia (ALLAH S.WT) Yang Tetap Hidup Lagi Berdiri Sendiri Selama-Lamanya. Yang Tidak Pernah Disentuh Oleh Mengantuk Dan Tidur. Yang Menguasai Langit Dan Bumi Serta Isi Kedua-Duanya. Tidak Ada Sesiapa Yang Dapat Memberi Syafaat (Menentukan Sesuatu / Menolong ) Di Sisinya Melainkan Dengan Izinya. Dia Yang Mengetahui Apa-Apa Yang Ada Di Hadapan Mereka, Dan Apa-Apa Yang Ada Dibelakang Mereka, Sedang Mereka Tiada Mengetahui Sesuatu Pun Dari Ilmu Allah Melainkan Apa Yang Allah Kehendaki( Memberitahu Kepadanya ). Luasnya Kursyi Allah (Ilmu Dan Kekuasaanya). Meliputi Langit Dan Bumi Dan Tiadalah Menjadi Berat Bagi Allah Menjaga Serta Memelihara Kedua-duanya, Dan Dialah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Besar ( Surah A- Baqarah : 255)
Surah ini tidak asing lagi bagi kita umat islam yang terlalu amat disayangi oleh Illahi kerana itu adalah ayat suci kursi yang sering kita amalkan dan ianya sangat masyhur serta dipenuhi dengan kelebihan bagi sang pengamal. Setiap bait-bait huruf ayat kursi ini menyatakan kebesaran Illahi yang menjadikan dan mentadbir sekalian alam.
Di dalam hadis Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Bukhari dan muslim menyatakan bahawa Ayat kursi ialah penghulu ayat Al-Quran dan penghulu segala doa. Dan barang sipa yang mengamalkannya akan terpelihara daripada bala bencana dan daripada gangguan syaitan seta mendapat pahala yang amat besar.
Untuk menghapuskan segala keraguan kita kepada sang Pencipta
(Allah ) disini kita kupas penerangan yang terkandung di dalam ayat itu. Kenapa ayat tersebut dipanggil ayat kursi penghulu segala ayat Al-Quran dan penghulu segala doa.
Di kalimat pertama ayat itu menetapkan (Istbat) bahawa Allah yang kita akui sepenuhnya hati kita sebenar-benarnya Tuhan, dan tidak sesekali kita akui ada tuhan yang lain selain Allah. Allah itu adalah tuhan Yang Maha Hidup dan kekal untuk selamanya. Dia tidak ada awal dan tidak akan ada pengakhiran. Dia berdiri sendiri. Dialah yang menghidupkan segala apa yang hidup di alam ini dan kepadaNYAlah tempat pergantungan makhluk yang ada di atas muka bumi ini.
Allah taala tidak sama dengan tuhan-tuhan yang disembah oleh kaum jahiliah sama ada kaum jahiliah dulu mahupun zaman kini. Mereka terlalu taksub menyembah patung –patung yang pada mereka memberikan kebahagian yang berpanjangan kepada mereka. Sehinggakan mereka sanggup menyediakan pelbagai makanan yang sedap-sedap, sanggup berhabisan wang ringgit di hadapan patung yang tidak bernyawa itu dan akhirnya makanan itu hanya busuk dan dibuang di dalam tong sampah. Mereka menganggap dengan hidangan tersebut agar tuhan yang mereka ciptakan itu merasa senang hati dan akan sentiasa membrikan kesenagan hati dan kebahagian kepada mereka.
Padahal patung-patung tersebut hanyalah ciptakan mereka sendiri yang mempunyai mata, tapi tidak mampu unutk melihat, mempunyai tangan tetapi tidak mampu untuk bergerak. Mereka hanya tahu menyembahnya sahaja tetapi mereka tidak tahu sebenarnya pilihan mereka itu tidak pernah memberikan apa-apa yang bermakna sepanjang kehidupan mereka dimuka bumi Allah, bahkan mereka dilaknat oleh Allah Taala.
Mereka tidak pernah mewujudkan pilihan di dalam diri mereka untuk memilih yang terbaik dalam kehidupan bahkan mereka terus-menerus membangkang kewujudan Quran sebelum mengetahui isi kandungan kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W., dan menyebabkan mereka keliru untuk menyembah dan menyebabkan tuhan yang disembah itu merupakan makhluk yang aneh dan dan mengelirukan.
Sebagai umat islam yang sering berpendirian teguh dan memegang Al-quran sebagi pegangan hidup maka kita telah terselamat dari penyembahan yang kacau bilau ini.
ALLAH adalah tuhan yang kita akui dengan sepenuhnya bahawa Alllah itu tidak pernah disentuh oleh kemengantukkan dan ketiduran , tidak pernah disentuh oleh tipu daya manusia, tidak dapat disembunyikan daripadaNYA apa sahaja yang kita lakukan sepanjang kehidupan ini. Dia maha Mengetahui lagi Maha Mendengar apa sahaja yang dimohon pertolongan daripada Nya tanpa seizin Dia tidak akan ada seorang makhluk pun yang dapat menentukan apa saja usaha yang mereka usahakan.
Allah S.W.T Adalah tuhan yang mengetahui segala apa sahaja yang akan terjadi di hadapan kita, yang berlaku di bekakang kita di kiri dan kanan kita kerana dalam genggamanNyalah adanya alam dan bumi serta isi yang ada di dalamnya. Allah Taala tuhan yang merencanakan untuk kita, di hidupkannya kita di dunia ini, dan sebelum kita wujud di dunia ini. Dialah yang menjamin, yang memelihara kita yang kita sendiri tidak tahu dimana kita disimpanNya sebelumnya.
Dengan bukti yang nyata itu kita wajib menghambakan diri KepadaNYA, Patuh melutut, taat setia selama di dalam hidup ini dan apa-apa sahaja yang akan kita buat atau lakuakn maka sewajibnya kita berdoa bermohon restu daripadaNya terlebih dahulu dengan membaca ayat kursi tersebut supaya apa yang kita kerjakan itu berhasil tanpa dipengaruhi syaitan dan nafsu kita sendiri. Dan supaya kita selamat daripada tipu muslihat sang syaitan yang bertopengkan manusia seprti peragut, perogol dan sebagainya serta supaya selamat dari bala bencana.
Manusia wajib mengakui bahawa dia hanya semata-mata berikhtiar dalam hidup ini, yang menetukan (takdir)ikhtiar itu tidak ada melainkan Allah. Sebagaimana yang kita ketahui juga sejarah manusia lampau, dimana Firaun, Abraha yang menginginkan hidupnya kekal selamanya di dunia tapi Allah tidak mengizinkan maka sengsaralah mereka selama-lamanya.Hati manusia ini sering dibolak-balikkan oleh ALLAH untuk diuji kekuatan iman yang dimiliki oleh makhluknya di muka bumiNya ini. Jagalah iman kekuhkan iman tersebut di dalm diri kita agar kita sentiasa dekat denganNYA.
Kesimpulannya, berlindung kepada Allah dengan mengamalkan ayat kursi adalah paling tidak boleh kita abaikan. Dunia semakin bertamadun dan terlalu moden dan mudah untuk diri kita terjerumus kelembah yang dilarang oleh Allah. Oleh itu, marilah kita berlindung kepada Allah dengan mengamalkan ayat kursi kerana ianya merupakan ayat yang terlalu suci dan menjadi penghulu segala Ayat Al-Quran dan menjadi pemakbul segala doa......AMIN




FARIDAH BINTI SADEK
PENGAJIAN MELAYU 1
KDPM-KDC –PLPS JAJ AMBILAN MEI 2007

CONTOH JADUAL PENILAIAN SOALAN OBJEKTIF

JPU ( Jadual Penilaian Ujian )
Bahasa Melayu Tahun 4
Soalan Objektif


Bil Aras kemahiran / isi atau kandungan Aras Kemahiran Jumlah
Pengetahuan Kefahaman Aplikasi
1 Diri saya
- Kata Nama / 1
- Kata Ganti Nama / / 2
- Kata Kerja / 1
- Kata Tanya / 1
- Kata Adjektif / 1

2 Cerita teladan
-Jenis ayat / 1
-Tanda baca / 1

3 Haiwan peliharaan
- Antonim / / 2


JUMLAH 3 5 2 10

Sabtu, 13 Februari 2010

Download BELI BARANG MALAYSIA -FILEM NEGARA on Savevid.com

Isnin, 8 Februari 2010

SET INDUKSI UNTUK TAJUK BENCANA ( KESEDARAN KEPENTINGAN MENJAGA ALAM SEKITAR)

Rabu, 3 Februari 2010




BINA 5 AYAT YANG LENGKAP BERDASARKAN GAMBAR DI BAWAH

PANDUAN MEMBINA ULASAN ATAU NILAI MURNI

LANGKAH PERTAMA
1) Baca dan fahami kehendak soalan.
2) Garisi kata kunci soalan.


LANGKAH KEDUA
1) Baca petikan secara luncuran terlebih dahulu.
2) Fahami keseluruhan petikan dan arahan soalan dengan teliti.
3) Patikan sama ada arahan soalan itu meminta kamu membina ulasan tentang pengajaran , nilai, faedah,kesan,amalan baik, atau nilai murni yang kamu perolehi daripada petikan.

LANGKAH KETIGA
1) Garisi dan catat isi yang berkaitan dengan kehendak soalan.
2) Gunakan ayat kamu sendiri.

LANGKAH KEEMPAT
1) Bina ulasan yang lengkap.
2) Gunakan penanda wacana yang sesuai.
3) Ulasan yang patut kamu bina itu hendaklah dalam bentuk satu perenggan yang panjangnya tidak lebih dari 50 patah perkataan.

PANDUAN MENULIS KARANGAN

LANGKAH PERTAMA

PILIH SOALAN YANG TEPAT

1) Fahami kehendak soalan
2) Pilih soalan yang dapat kamu kembangkan menjadi karangan isi yang cukup
3) Pilih soalan yang kamu pasti bentuk dan format karangannya

LANGKAH KEDUA

1) Cari kunci soalan dan garisi kunci soalan itu. Contohnya...........Tulis ucapan, ceritakan,Tulis syarahan dan sebagainya


LANGKAH KETIGA

1) Buat rangka karangan yang ringkas
Rangka karangan terdiri daripada pendahuluan, isi penting, dan penutup

LANGKAH KEEMPAT

Mengarang Secara Berkesan
1) Karangan terdiri daripada

a) Perenggan pendahuluan
-Gambaran umum tentang soalan

b) Perenggan isi
- Tiga atau empat isi penting

c) Perenggan penutup
- Kesimpulan tentang isi karangan

LANGKAH KELIMA

1) Betulkan ejaan,tanda baca,dan struktur ayat yang salah
2) Pastikan pemilihan kata dan gaya bahasanya sesuai
3) Pastikan panjang pendek karangan menepati arahan soalan





SELAMAT MENCUBA MENCIPTA SEBUAH KARANGAN YANG MENARIK DAN TEPAT

Selasa, 2 Februari 2010

PEPATAH

BERANI KERANA BENAR, TAKUT KERANA SALAH : Orang yang bersalah akan berasa takut, sementara orang yang tidak bersalah akan bersedia menghadapi kenyataan

CARIK-CARIK BULU AYAM, LAMA-LAMA BERCANTUM JUGA : Berselisih sesama keluarga akhirnya akan berbaik kembali

DIMANA BUMI DIPIJAK, DISITU LANGIT DIJUNJUNG : Hendaklah kita menurut adat dan aturan ditempat yang kita diami

HARIMAU MATI MENINGGALKAN BELANG, MANUSIA MATI MENINGGALKAN NAMA :" Setiap manusia dikenang kerana jasa yang dilakukan semasa hidup"

JIKA KERBAU DIPEGANG TALINYA, JIKA MANUSIA DIPEGANG MULUTNYA : Janji mestilah ditepati

PERUMPAMAAN

BAGAI BERTEPUK SEBELAH TANGAN : Cinta kasih yang tidak berbalas

BAGAI BULAN DIPAGARI BINTANG: Kecantikan gadis yang tiada tolok bandingannya

BAGAI DIHIRIS DENGAN SEMBILU : Perasaan yang sangat pedih

BAGAI DURI DALAM DAGING: Sesuatu hal yang tidak menyenangkan

BAGAI ITIK PULANG PETANG : Berjalan lambat

BAGAI KUMBANG PUTUS TALI : Amat cepat

BAGAI MENATANG MINYAK YANG PENUH : Memelihara anak dengan penuh kasih sayang

BAGAI MURAI TERCABUT EKOR : Seseorang yang becok mulutnya

SEPERTI CINCIN DENGAN PERMATA : Jodoh yang sesuai

SEPERTI KERA MENDAPAT BUNGA: Seseorang yang tidak tahu menghargai pemberian orang lain

SEPERTI PAHAT DENGAN PENUKUL : Saling membantu

SIMPULAN BAHASA

ADA AKAL: Mempunyai idea

ADA JALAN : Mempunyai cara untuk meneyelesaikan sesuatu

AJAK-AJAK AYAM : Tidak Bersungguh-sungguh unutk mempelawa

ANAK DAGANG : Orang yang merantau

ANGKAT KAKI : Melarikan diri, meninggalkan sesuatu tempat dengan segera

BAHASA ISTANA : Bhasa khas yang digunakan oleh golongan istana

BAHASA PASAR : Bhasa yang tidak betul struktur dan tatabahasanya

BERAT SEBELAH : Tidak adil

BERI MUKA : Terlalu memanjakan

BUAH TANGAN : Pemberian, oleh-oleh

CAMPUR TANGAN : Turut seta dalam urusan orang lain

CARI JALAN : Beriktiar untuk mengatasi sesuatu masalah

DALAM TANGAN : Sudah pasti akan diperoleh

DARAH DAGING : Anak kandung

DURIAN RUNTUH : Keuntungan yang diperoleh dengan tidak disangka-sangka

HARGA DIRI: Maruah atau kehormatan seseorang

HARGA MATI : Harga tetap yang tidak dapat ditawar lagi

HIDUNG TINGGI : Sombong atau angkuh

IKAT PERUT : Mengurangkan makan kerana hidup susah

ISI HATI : Apa-apa yang terfikir

KERAS KEPALA: Tidak mahu mengalah

LANGKAH KANAN: Bernasib baik

LEPAS TANGAN : Tidak mahu bertanmggungjawab

Isnin, 1 Februari 2010

SURAT KIRIMAN RASMI

Karangan jenis surat kiriman rasmi adalah karangan yang berformat. Oleh itu bahasa yang digunakan mesti menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.

FORMAT SURAT KIRIMAN RASMI ADALAH SEPERTI BERIKUT
A) Alamat pengirim ditulis pada sudut sebelah kiri
b) Garisan panjang melintang dibuat langkau sebaris daripada alamat pengirim
c) Nama, alamat pengirim ditulis selepas garisan panjang melintang, pada sudut sebelah kiri. Baris akhir perlu digarisi
d) Tarikh ditulis pada sebelah kanan surat, sebaris dengan baris akhir alamat penerima. Bulan perlu ditulis dengan huruf besar dan diakhiri dengan tanda noktah
e) Panggilan hormat penerima ditulis pada bawah alamat penerima selepas langkau sebaris
f) Perkara ditulis pada bawah panggilan hormat penerima selepas langkau sebaris. Gunakan huruf besar untuk setiap awal kata kecuali kata sendi, kata hubung, dan kata sandang.
g)Perenggan pendahuluan dan perenggan penutup ditulis dari tepi surat dan tidak perlu bernombor.
h) Setiap perenggan isi perlu bernombor, bertanda noktah dan permulaan ayat dianjakkan ke dalam sedikit.
i) Pengakuan pengirim ditulis pada sebelah kiri surat selepas langkau sebaris. Huruf pertama bagi perkataan yang pertama hendaklah huruf besar dan diakhiri dengan tanda koma.
j) Tandatangan pengirim ditulis pada sudut kiri surat selepas pengakuan pengirim
k) Nama pengirim ditulis dengan huruf besar pada dalam kurungan beserta jawatan






LAPORAN

1) Karangan jenis laporan ialah karangan yang melaporkan sesuatu perkara atau peristiwa
2) Karangan jenis laporan hendaklah ditulis mengikut format tertentu yang merangkumi tajuk-tajuk khusus seperti tajuk laporan, kandungan laporan, pengakuan pelajar yang menulis laporan, tarikh laporan ditulis, tandatangan, nama, dan jawatan pelapor dan nama persatuan yang diwakili
3) Tajuk laporan hendaklah ditulis dengan huruf besar bagi awal kata kecuali kata sendi, kata hubung dan kata sandang dan hendaklah tajuk tersebut digarisi.
4) Kandungan laporan mengandungi pengenalan, isi-isi laporan dan penutupan.
5) Pengakuan pelapor ditulis pada sebelah kiri laporan selepas perenggan akhir dengan melangkau dua atau tiga baris dan diakhiri dengan tanda koma.Huruf pertama bagi setiap kata pertama mestilah ditulis dengan huruf besar
6) Tarikh laporan ditulis pada sebelah kanan,setentang dengan pengakuan pelapor
7) Tandatangan pelapor ditulis pada sudut kiri selepas pengakuan pelapor
8) Nama pelapor ditulis huruf besar sepenuhnya di dalam kurungan selepas tandatangan
9) Jawatan pelapor dan nama persatuan yang diwakili ditulis pada sudut kiri bahagian bawah laporan dan diakhiri dengan tanda noktah





SYARAHAN
1) Karangan jenis syarahan juga berbentuk percakapan atau pertuturan secara formal dan tersusun, diucapkan di hadapan khalayak umum.
2)Pendahuluan karangan hendaklah di dahului dengan kata-kata sambutan mengikut protokol. Contohnya, Yang Mulia Pengerusi Majlis, Tuan Pengetua, guru-guru dan pelajar sekalian. Sekiranya bertujuan untuk pertandingan hendaklah menggunakan kata-kata aluan Barisan hakim yang arif lagi bijaksana serta menegakkan keadilan
3) Selitkan unsur-unsur sapaan sebelum menyampaikan setiap isi seperti : hadirin yang saya muliakan , hadirin yang dihormati sekalian, tuan-tuan,puan-puan sekalian dan sebagainya.
4)Sebelum mengakhiri syarahan, anda perlulah mengulangi penegasan fakta tentang isu yang dikemukakan sebagai kesimpulan supaya khalayak dapat mengimbas butir-butir yang anda kemukakan
5)Di akhir ialah kata penghargaan kepada hadirin kerana memberi perhatian kepada syarahan anda





CATATAN
1) Karangan ini berbeza kerana mempunyai format yang tersendiri
2) Karangan jenis ini mencatat peristiwa yang berlaku pada rentetan waktu yang tertentu
3) Rakaman peristiwa itu boleh berlaku pada kita sendiri, orang lain turutan peristiwa dan upacara tertentu
4) Karangan jenis ini dapat dicatat berdasarkan harian ataupun yang bukan bersifat harian tetapi selang beberapa hari, mingguan, bulanan
5) Format karangan ini dimulai dengan pernyataan tertentu seperti catatan harian, upacara majlis perasmian dan sebagainya.
6) Catatan hendaklah ditulis berdasarkan turutan waktu dalam bentuk yang menarik
7) Tulisan hendaklah ringkas dan tepat



BIOGRAFI DAN BIOGRAFI
1) AUTOBIOGARFI bererti riwayat hidup seseorang ataupun sesuatu benda yang ditulis
2) Untuk mereka sebuah kehidupan sesuatu benda anda perlu membayangkan diri anda adalah benda yang anda ingin ceritakan. Contohnya kehidupan sebatang pen. Daripada dia diproses dari kayu, dihantar kekedai, dibeli oleh orang lain dan sehinggalah riwayatnya tamat.
4) Isi-isi karangan hendaklah mengandungi nilai-nilai murni
5) Penggunaan bahasa hendaklah kreatif untuk melahirkan kesan keindahan karangan

TEKNIK PENULISAN KARANGAN

KARANGAN SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI

1)Surat kiriman tidak rasmi ialah surat tidak formal iaitu surat peribadi.
2) Surat tidak rasmi diungkapkan antara seorang individu dengan individu yang secara mesra dan dalam hubungan kekeluargaan. Contohnya yang terbabit di sini ialah sahabat handai, saudara mara, sahabat pena,guru,ibu bapa, penjaga dan sebaginya.
3) Surat tidak rasmi ini termasuklah surtat perkhabaran dan penceritaan, surat tahniah,kad jemputanatau undangan, kad ucapan dan sebagainya
4) Bahasa yang digunakan hendaklah mematuhi hukum tatabahasa, bukannya bahasa pasar dahn loghat daerah
5) Kemesraan surat ini ditandai dengan panggilan beradat seperti ibunda atau bonda (ibu), kakanda atau kanda (abang atau kakak) nenda(nenek) atau datuk dan cucunda

FORMAT SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI

A) Alamat penghirim dituluis lengkap pada sudut sebelah kanan surat
B) Tarikh ditulis pada bawah alamat pengirim dan diberi tanda noktah pada penghujungnya
c) pembuka kata dianjakkan ke dalam sedikit selepas langkau satu atau dua baeris daripada tarikh
d) Kata ganti diri penerima ditulis pada sebelah kiri tepi surat
e) Perenggan isi di tulis sejajar dengan pembuka kata
f) Penutup surat disejajarkan dengan pembuka kata dan perenggan isi
Pengakauan pengirim ditulis pada sebelah kanan suart langkah dua atau tiga baris selepas penutup. Huruf pertama bagi kata pertama ditulis dengan huruf besar dan diakhiri dengan tanda noktah atau titik
h) Tandatangan penulis ditulis pada bawah pengakuan pengirim
I) Nama apengirim ditulis selepas tandatangan

Selasa, 26 Januari 2010

BAHAN BANTU MENGAJAR ( ELEKTRONIK )




CONTOH GANJARAN YANG DIBERI KEPADA PELAJAR YANG MENJAWAB DENGAN TEPAT











KATA GANDA

Merupakan perkataan yang terhasil melalui penggandaan kata dasar sesuatuy perkataan. Proswes penggandaan ini menghasilkan 4 jenis kata ganda

1) Kata ganda penuh

Seluruh kata dasar tersebut digandakan sepenuhnya. Kata ganda yang terbentuk akan menghasilkan maksud yang sama ada jamak atau tunggal

Contohnya : kura-kura, buku-buku dan sebagainya

2)Kata ganda separa
Berlaku proses pemendekan perkataan yang terhasil daripada kata ganda seluruh. Kat aganda ini sering membawa maksud tunggal, namun terdapat juga yang membawa maksud jamak.

Contohnya : kekuda, lelaki,kekabu dan sebaginya

3) Kata ganda berentak
penggandaan yang mengalami perubahan bunyi dan biasanya membawa maksud jamak
ContohnyaL: lauk-pauk, bukit-bakau, kusut-masai dan sebagainya.

PENJODOH BILANGAN

Kata yang digunakan bersanma-sama kata bilangan yang hadir dalam bentuk tiga dimensi. Penjodoh bilangan tidak perlu diguanakan bagi menghitung kata nama abstrak.

Contohnya:
1) gugus
2) kawan
3) kepal
4) Papan

KATA MAJMUK

Merupakan rangkaian dua kata dasar atau lebih dan bentuk yang terhasil membawa makna tertentu. Kata majmuk ditulis terpisah tetapi bertindak sebagai satu unit tanpa boleh menerima sebarang penyisipan di antara kata-kata dasar yang membentuk kata majmuk tersebut.

Contohnya:

merah jambu

rabun ayam

angkat diri

jalan raya

kerusi malas

KATA SERU

Digunakan untuk melahirkan perasaan dalam diri seseorang seperti perasaan gembira, takut, suka, sedih, rindu dan sebagainya. Tanda koma (,)tidak diletakkan selepas kata seru wahai tetapi dinyatakan selepas objeknya .

Contohnya : Wahai adikku, rajinlah membaca buku

KATA PENGUAT

Kata yang digunakan untuk menguatkan lagi maksud bagi sesuatu kata adjektif . Kata penguat ini juga disebut kata digri dan umumnya hadir bersama-sama kata adjektif atau kata kerja yang membawa maksud kata adjektif seperti memberangsangkan, memilukan, membosankan dan sebagainya.

Terdapat 3 kata penguat

1) Kata penguat hadapan
2) kata penguat belakang
3) kata penguat bebas

KATA PEMERI

Merupakan unsur yang menjadi pemeri hal atau penghubung antara subjek dengan frasa utama dalam predikat. Pemerihalan ini dapat dilakukan melaui dua cara iaitu denmgan menggunakan kata pemeri. Terdapat dua kata pemeri sahaja iaitu ialah dan adalah

KATA BANTU
Merupakan kata yang digunakan untuk menerangkan sesuatu perbuatan dari segi masa dan ragam.

Kata bantu aspek.Kata bantu aspek menerangkan sesuatu perbuatan dari segi masa Contohnya: sudah,belum,akan,sedang,masih,pernah.

Kata bantu ragam menerangkan sesuatu perbuatan sama ada mesti atau mungkin untuk pelakunya melakukannya Contohnya : harus,hendak,mahu,boleh

KATA ARAH

Merupakan perkataan yang digunakan untuk menunjukkan sesuatu arah. Contohnya : bawah, atas, tepi, kanan, kiri dan sebagainya

KATA HUBUNG

Merupakan perkataan yang digunakan untuk menggabungkan kata, frasa, atau ayat bagi membentuk ayat majmuk

Terbahagi kepada dua iaitu :

Kata hubung gabungan seperti dan, lalu,sambil,maka,lantas,atau,sementara,kecuali,tetapi.

Kata hubung pancangan seperti bahawa,apabila supaya,selama,hingga, jika, kerana,selagi,meskipun, sebelum, sekiranya,selama,sementara.

KATA ADJEKTIF

Merupakan kata yang menerangkan sifat atau keadaan sesuatru kata nama atau benda. Kata adjektif dapat berdiri sebagai frasa adjektif untuk memenuhi tugas sebagai predikat dalam binaan sesuatu ayat. Terdapat beberapa jenis kata adjektif

1) Keadaan Contohnya : Gagah, berani, jahat,pintar

2) Warna Contohnya: Hitam, putih, gelap

3) Cara Contohnya: Deras, cepat, laju

4) Ukuran Contohnya : Panjang, bulat, leper

5) Waktu Contohnya: Segera, awal, lama, baharu

6) Jarak Contohnya: jauh, dekat

7) Perasaan Contohnya: sedih, gembira, benci

8) Pancaindera Contohnya: Masin,harum, busuk

KATA KERJA TRANSITIF
Merupakan kata kerja yang memrlukan objek untuk membentuk frasa kerja yang dapat bertugas sebagai predikat di dalam ayat. Objek yang hadir selepas kata kerja transitif mestilah terdiri daripada kata nama.

KATA KERJA TAK TRANSITIF
Merupakan kata kerja yang dapat berdiri sendiri
Contohnya:
Ibu sedang tidur

KATA BILANGAN digunakan untuk menghitung atau mengira sesuatu. Kata bilngan dapat dikumpulkan kepada enam jenis iaitu

1)Kata bilangan tentu. Contohnya:satu,lima,sepuluh dan lain-lain

2)Kata bilangan tak tentu Contohnya : beberapa, semua,segala,banyak,para

3)Kata bilangan pecahan Contohnya: setengah,separuh,dua pertiga,

4)Kata bilangan pisahan Contohnya: setiap, masing-masing

5)Kata bilangan himpunan Contohnya: kedua-dua, berpuluh-puluh, beribu-ribu

6)Kata bilangan tingkat Contohnya: pertama,kedua,ke-2,ke-3

KATA GANTI NAMA

KATA GANTI NAMA PERTAMA merupakan kata ganti yang diggunakan untuk menggantikan nama manusia sahaja. Kata ganti nama ini membawa makssud tunggal dan jamak

Tunggal: saya, aku,patik, hamba ,beta ,daku
Jamak: kami, kita

KATA GANTI NAMA DIRI KEDUA digunakan untuk merujuk kepada orang yang sedang dilawan bercakap. Kata ganti diri kedua ini terdiri daripada tunggal dan jamak

Tunggal: anda, awak,kamu,engkau,tuanku,tuan hamba, dikau
Jamak: Kalian



KATA GANTI NAMA DIRI KETIGA digunakan untuk menggantikan diri orang yang dicakapkan tentangnya dan biasanya orang yang dicakapkan itu tidak berada di tempat itu. Kata ganti ini terdiri daripada bentuk tunggal dan jamak

Tunggal: dia,ia,beliau,baginda
Jamak: mereka

SISTEM BAHASA DALAM BAHASA MELAYU

KATA NAMA TERBAHAGI KEPADA TIGA IAITU :
1) KATA NAMA AM IAITU perkataan yang merujuk kepada benda-benda atau perkara -perkara yang bersifat umum dan lazimnya untuk menamakan
manusia seperti guru,ibu,kakak,polis,askar dan sebagainya
binatang seperti kucing, gajah, tikus,kambing dan sebagainya
benda seperti jam,kereta,telefon dan sebaginya
tumbuh-tumbuhan seperti padi, serai,rumput,pandan dan sebagainya

2)KATA NAMA KHAS IAITU merupakan perkataan yang merujuk secara khusus bagi sesuatu perkara. Kata nama khas ditulis dengan menggunakan huruf besar pada pangkalnya

3)KATA NAMA TERBITAN IAITU merupakan suatu perkataan yang terbit daripada kata dasar akibat proses pengimbuhan dan membawa suatu maksud yang baru. Proses pengimbuhan ini boleh terdiri daripada awalan, akhiran mahupun apitan. Contohnya:

AWALAN : ketua,kehendak,kekasih,pemanis dan sebagainya
AKHIRAN: makanan, lautan,mainan,minuman,jawapan,latihan dan sebagainya
APITAN : kejayaan, kedudukan,persekitaran,pemberian,kesusahan dan sebagainya

Sabtu, 16 Januari 2010

HASIL KERJA PELAJAR




BAHAN BANTU MENGAJAR











CONTOH LAIN BAHAN BANTU MENGAJAR
























BAHAN BANTU MENGAJAR




Sabtu, 9 Januari 2010

KEPENTINGAN PENGGUNAAN TATABAHASA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Konsep penggunaan tatabahasa ialah penggunaan bahasa yang betul semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Penggabungan kata-kata untuk menimbulkan bunyi ayat dengan menggunakan formula atau peraturan tertentu.

Tujuan pengajaran dan pembelajaran tatabahasa
-Membolehkan kanak-kanak bertutur dengan lancar, terang dan mudah untuk difahami oleh orang lain.
-Membolehkan kanak-kanak memahami makna satu perkataan atau ayat dan menganalisa kedudukkannya.
-Membolehkan menentukan ayat yang betul atau salah mengikut peraturan bahasa itu.
- Berfaedah kepada orang yang dikuasai dengan bahasa ibunda mereka. Ini kerana mereka suka belajar mengikut peraturan tertentu (Mengikut bahasa ibunda mereka).



PANDANGAN SARJANA MENGENAI TATABAHASA


- Tatabahasa perlu dipelajari untuk menguasai sesuatu bahasa itu dengan baik.
-Mempelajari tatabahasa dengan menghafaz peraturan dan undang-undang.
- Diperkenalkan sebelum kanak-kanak, agar mahir berbahasa dengan baik.
-Mempelajari tatabahasa dan tidak menghafaz peraturan dan undang-undang tetapi berdasarkan contoh yang sesuai.
-Kepintaran seseorang itu berbahasa bukanlah bergantung kepada kecekapan peraturan dan undang sesuatu bahasa.

LEMBARAN HIDUP WANITA SOLEHAH

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada ALLAH dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke Jalan Fisabilillah
Penawar hati kekasih ALLAH
susah senang rela bersama....
Dapatkah kudidik jiwa seperti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan....
Mengalir airmataku
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat pada abuyanya, yang sentiasa berjuang
tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga...
Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
dari catatan hidup Siti Sarah....
Tabah jiwaku
setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga
Diterik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya Pada ALLAH
Itulah wanita Siti Hajar...
Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah
........

GURU

GURU.....
DALAM AJARANNYA ADA HARAPAN
DALAM TEGURNYA ADA DOA
DALAM MARAHNYA ADA SAYANG
DALAM TAWANYA ADA MESRA
DALAM DIAM ADA BIJAKSANA

Sabtu, 2 Januari 2010

Borang pengurusan grafik ( Pencemaran air )

PENCEMARAN

Bina sepuluh (10) perkataan daripada perkataan di atas

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)