? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

SALAM PERKENALAN

SALAM PERKENALAN
Faridah Binti Sadek, Sekolah Rendah Agama Bersepadu Daerah Pontian, Jalan Kampung Lama, 82200 Benut, Pontian, Johor. No Tel : 07-6909292

Rabu, 30 Disember 2009

Hadis Anas r.a katanya : Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu berdoa maka hendaklah kamu berazam serta benar-benar memohon kepada Allah s.w.t dan janganlah berkata: Ya Allah jika Engkau kehendaki maka perkenanlah kepada aku kerana sesungguhnya ALLAH itu bukanlah kedekut

HADIS

Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Allah s.w.t berfirman : Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKU terahadapKU. Aku bersamanya ketika ia mengingatiKU. Apabila dia mengingatiKU dalam dirinya nescaya AKU juga akan mengingatinya dalam diriKU. Apabila dia mengingatiKU dalam suatu kaum nescaya aku juga akan mengingatinya dalam satu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati AKU dalam jarak sejengkal nescaya AKU akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekatiKU sehasta nescaya aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepadaKU dalam keadaan berjalan seperti biasa nescaya aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.

TAFSIR AYAT AL-ASHR

DEMI MASA
ZAMAN ATAU WAKTU YANG DIMULAI DARI TERGELINCIRNYA MATAHARI HINGGA TERBENAMNYA, MAKSUDNYA ADALAH WAKTU ASAR.
SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU (YANG DIMAKSUDKAN ADALAH JENIS MANUSIA BENAR-BENAR BERADA DALAM KERUGIAN DI DALAM PERNIAGAAN
KECUALI ORANG-ORANG YANG BERIMAN DAN MENGERJAKAN AMAL SOLEH, MEREKA TIDAK TERMASUK ORANG-ORNAG YANG METUGIKAN DI DALAM PERNIAGAANYA DAN SALING NASIHAT-MENASIHATI ERTINYA SEBAHAGIAN DI ANTARA MEREKA MENASIHATI SEBAHAGIAN YANG LAIN
SUPAYA MENTAATI KEBENARA N IAITU IMAN DAN MENASIHATI DENGAN KESABARAN IAITU DI DALAM MENJALANKAN AMAL KETAATAN DAN MENJAUHI MAKSIAT.

JADIKANLAH AL-QURAN ITU SEBAGAI PENAWAR HATI. ZIKRULLAH SEBAGAI PENGHIBUR HATI, SOLAT SEBAGAI PELINDUNG HATI, TAQWA SEBAGI BAJA DI DALAM HATI.

TUGAS HARIAN SEBAGAI IBADAT

GURU
harus menganggap tugas harian mereka sebagai ibadat yang wajib dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh untuk menghasilkan insan yang cemerlang. Jika amalan ibadat memerlukan khusyuk untuk ia diterima Oleh ALLAH , begitu juga tugas sebagai seorang guru yang perlu dilakukan dengan kesungguhan bagi menghasilkan kejayaan yang cemerlang.
GURU
tidak boleh menganggap tugas mereka sebagai satu tugas yang membebankan kerana ia boleh menganiayai orang lain terutama pelajar. Guru perlu mencontohi transisi wudhuk bagi melaksanakan tugas dengan cemelang sebagaimana ibadat akan menjadi tidak sah tanpa wudhuk yang tertib. Melakukan sesuatu tugas dengan cemerlang memang dituntut oleh semua agama termasuk Islam kerana ia mendorong ke arah mencapai kemajuan.

Selasa, 29 Disember 2009

Hadis Anas Bin Malik r.a katanya : Rasulullah s.a.w bersabda : Tiga perkarayang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang kekal bersamanya di dalam kubur, perkara tersebut ialah, kaum kerabat, harta benda dan amalannya. Semua kaum kerabat dan harta bendanya akan pulang manakala yang kekal bersamanya adalah amalannya.....

Ahad, 27 Disember 2009

INGATLAH WAHAI SAHABAT

SETEGUK AIR
HIDUP INI ADALAH SEMENTARA
DAN KITA ADALAH PERSIS
SEORANG PENGEMBARA
YANG SESEKALI SINGGAH BERTEDUH DI BAWAH POHON
UNTUK MELEPASKAN DAHAGA
SETELAH LETIH DENGAN SERIBU LANGKAH YANG JAUH
SETEGUK AIR
YANG KITA MINUM DI DUNIA ADALAH SEKADAR PELEPAS DAHAGA
TETAPI DI AKHIRAT KELAK
KITA AKAN BERHADAPAN DENGAN KEDAHAGAAN YANG LEBIH DASHYAT
KETIKA MENTARI
SEJENGKAL BERADA DI ATAS KEPALA
SEDARILAH DUNIA INI HANYA SEMENTARA
DAN AKHIRAT ADALAH KEKAL SELAMA-LAMANYA

HADIS

Hadis Abu Hurairah r.a katanya : Pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w berada bersama kaum muslimin datang seorang lelaki kemudian bertanya kepada baginda : wahai Rasulullah apakah yang dimaksudkan dengan Iman? Lalu baginda bersabda : Kamu hendaklah percaya iaitu beriman kepada Allah, para malaikat serta semua kitab yang diturunkan pada para rasul dan percaya pada hari kebangkitan. Lelaki itu bertanya lagi : Wahai Rasulullah apakah pula yang dimaksudkan dengan Islam? baginda bersabda: Islam ialah mengabadikan diri kepada Allah dan tidak menyekutukanNYA dengn perkara lain, mendirikan solat yang telah difardhukan, mengeluarkan zakat yang diwajibkan, dan berpuasa pada bulan Ramadhan. Kemudian lelaki tersebut bertanya lagi : Wahai Rasululah apakah makna Ihsan? Rasulullah bersabda : Engkau hendaklah beribadat kepada Allah seolah-olah engkau melihatNYA, sekiranya engkau tidak melihatNYA maka ketahuilah bahawa dia sentiasa memerhatikanmu.

Hadis Anas r.a katanya : Bilal telah diperintahkan agar menggenapkan azan dan mengganjilkan azan

Ahad, 6 Disember 2009

Khamis, 3 Disember 2009

IMAN MUTIARA

Salam ukhuwah I MALAYSIA
Assalamualaikum..W.B.T. Terima kasih kerana melayari Blog saya. Semoga anda dapat berkongsi idea dan cadangan yang mampu memberikan sesuatu yang bermanfaat untuk kita semua.